Taal/ spelling · 08. december 2024
Dit loopspel is ontwikkeld voor groep 4. Hang alle platen op in de klas, geef de leerlingen een invulblad en laat ze vervolgens langs alle platen lopen. Met dit loopspel worden de onderdelen die de afgelopen periode zijn geoefend bevraagd. De kinderen schrijven woorden op waarbij rekening is gehouden met de tot nu toe aangeboden categorieën (Staal). Verder bedenken en herkennen de kinderen samenstellingen, schrijven ze het meervoud van een woord op en herkennen ze het werkwoord in een zin.
Taal/ spelling · 13. oktober 2024
Een loopspel om te oefenen met met eer, oor en eur woorden.
Leg de kaartjes verspreid door de klas. De kinderen lopen zelfstandig, met een invulblad, door de klas. Wanneer ze een kaartje tegenkomen, bedenken ze of er op de plek van de puntjes eer, oor of eur moet staan. Vervolgens schrijven ze het woord in de goede rij van hun invulblad. Van te voren heb ik de antwoorden op de achterkant van de kaartjes geschreven. Zo kunnen de kinderen zichzelf meteen nakijken.
Taal/ spelling · 13. oktober 2024
Loopspel om te oefenen met categorie 5 en 6 van staal spelling. Leg de kaartjes verspreid door de klas. De leerlingen lopen in tweetallen door de klas. Wanneer er een kaartje wordt gevonden, pakt leerling 1 het kaartje op en laat het plaatje zien aan zijn maatje. Het maatje schrijft het woord in de goede rij. Op de achterkant heb ik van te voren de juiste spelling van het woord geschreven. Leerling 1 kijkt dit na bij zijn maatje. Dit wisselt af tot het invulblad vol is.
Taal/ spelling · 20. augustus 2024
Dit spel verwerk ik vaak in de weektaak, maar kan ook worden gebruikt als onderdeel van een spellingsles. Het spel speel je met 2 personen. Beide leerlingen pakken een andere kleur pen of potlood. Leerling 1 begint en vult op de puntjes de letter in waarvan hij denkt dat het daar hoort te staan. Vervolgens is leerling 2 aan de beurt. Dit gaat zo door tot iemand vier op een rij heeft. In het bestand zijn zes verschillende versies te vinden inclusief antwoordenbladen.
Taal/ spelling · 20. augustus 2024
Dit spel gebruik ik regelmatig als taak voor in de weektaak. De leerlingen pakken een kaart en legoblokjes in de kleuren groen en blauw. Van onderaf beginnen de leerlingen met bouwen. Denken de leerlingen dat er een 'f' op de plek van de stippen komt te staan, pakken ze een groen blokje. Denken ze dat er een 'v' komt te staan, pakken ze een blauw blokje. Zo gaat dit bij elk woord. Uiteindelijk ontstaat er een toren. De leerkracht geeft de oplossing en de leerlingen controleren zichzelf.
Taal/ spelling · 19. augustus 2024
Het zoekdictee is een simpele manier om het dictee actiever te maken. Verspreid de kaartjes met woorden door de klas. Het liefst op plekken waar de leerlingen de kaartjes niet vanaf hun plek zien. Vervolgens zoeken de leerlingen een kaartje. Ze kijken naar het woord, lopen naar hun tafel en schrijven het woord op. Tot slot controleren ze het woord zelf. Is het fout? Dan wordt het woord verbeterd. Verschillende zoekdictees voor groep 4 zijn te vinden onder het kopje documenten.
Taal/ spelling · 15. augustus 2024
Dit spel speel je met 2 personen. Per blad zijn er 3 rondes te spelen. Je begint met vak 1. Leerling 1 kiest een woord en schrijft de juiste letter op de puntjes. Vervolgens zet hij een rondje om het woord. Leerling 2 kiest daarna een woord, vult de juiste letter in en zet een kruisje door het woord. Dit gaat zo door totdat één leerling drie op een rij heeft. Ik gebruik dit spel als een taak in de weektaak van de kinderen, maar hij kan natuurlijk ook worden verwerkt in de spellingsles.
Taal/ spelling · 15. augustus 2024
Vier werkbladen (inclusief antwoordenbladen) om te oefenen met het schrijven van hoofdletters in de zin. Ik heb deze werkbladen gebruikt in groep 4.
Het bestandje met de werkbladen zijn te vinden onder het kopje 'documenten --> taal/spelling'.
Taal/ spelling · 31. juli 2024
Afwisselen in de vorm van een dictee slaat bij mij in de klas altijd aan. Daarom heb ik het woordzoekerdictee ontwikkeld. De leerkracht knipt de kaartjes uit en verspreid deze door de klas. De leerlingen lopen rond en schrijven de woorden op. Alle woorden opgeschreven? Dan kunnen de leerlingen beginnen aan de woordzoeker waarbij ze de opgeschreven woorden nodig hebben. Met de overgebleven letters vormt zich een vraagzin. De kinderen schrijven het antwoord op en laten het bij de jou checken.
Taal/ spelling · 16. maart 2024
Een actieve werkvorm om te oefenen met woorden die beginnen met f of v. Iedere leerling krijgt een invulblad en de kaartjes worden door de klas verspreid. De leerlingen maken vervolgens tweetallen en zoeken een plekje waar één van hen blijft zitten. De andere leerling loopt door het lokaal en zoekt een kaartje. Hij loopt terug en leest het woord aan zijn maatje voor. Zijn maatje schrijft het woord op in de goede rij. Het woord wordt gecontroleerd en er wordt van rol gewisseld.